Lunds universitets brassband tog hem brassbands-SM!

Inte bara första pris i division 1 utan också hederspris till dirigent Roger Andersson och pris för bästa sektion i division 1 till slagverkssektionen kom brassbandet hem med efter helgens SM i Värnamo.

Lunds universitets brassband har under ledning av bandets dirigent Roger Andersson vunnit första pris i division 1 i svenska mästerskapen i brassband. Tävlingarna hölls 11-12 november i Värnamo, där brassbandsmusiker från hela Sverige deltar. Förutom första priset fick även bandets dirigent Roger Andersson hederspris för bästa framförande av det obligatoriska stycket och bandets slagverkssektion fick pris som bästa sektion i division 1.

31 olika brassband med cirka 800 musiker gästade Svenska Brassbandsfestivalen i Värnamo där SM i brassband avgjordes i fyra olika divisioner. Tävlingarna består av två moment, där varje band dels väljer en egen repertoar, dels spelar ett obligatoriskt stycke, som är samma för samtliga band i respektive division. Två eller tre domare sitter bakom ett skynke där de lyssnar, bedömer och poängsätter varje band i tävlingen. Anledningen till att domarna sitter bakom ett skynke är att deras bedömning inte ska påverkas av synintryck och att de inte ska veta vilket band som spelar.

Lunds universitets brassband  bildades 2012 och våren 2016 gjorde brassbandet en uppmärksammad turné till England där bandet tävlade i en av Englands största och äldsta brassbandsfestivaler, Whit Friday. Bandets bästa placering i festivalen var vinnare i division 1 i Uppermill.