Webbläsaren som du använder stöds inte av denna webbplats. Alla versioner av Internet Explorer stöds inte längre, av oss eller Microsoft (läs mer här: * https://www.microsoft.com/en-us/microsoft-365/windows/end-of-ie-support).

Var god och använd en modern webbläsare för att ta del av denna webbplats, som t.ex. nyaste versioner av Edge, Chrome, Firefox eller Safari osv.

Videoinspelningar

Här publiceras videoinspelade konserter, föreläsningar, presentationer och panelsamtal som producerats av Odeum.

Salve, vir venerande! | Akademiska kapellets brassektion | Universitetshusets aula | 2022-03-10

HELIOS | Akademiska kapellet | Lunds domkyrka | 2022-05-07

FRIDAY AT ODEUM: Upprepningens lockelser och förbannelser: Minimalism i musik och annan konst | 2021-09-24

# Odeum resonerar. Odeums Director musices Patrik Andersson samtalar med musikvetare Tobias Lund om hans nya bok "Speltoken: Hugo Alfvén och rosens klang".

Videon är textad på svenska.

# Odeum resonerar. Director musices Patrik Andersson resonerar om frågan "Går det att förstå musik?"

Videon är textad på svenska.

# Odeum resonerar. Director musices Patrik Andersson resonerar om frågan "Vilka är musikens instrumentella värde?"

#Odeumresonerar är en ny rubrik där olika personer bakom Odeums kulisser regelbundet belyser aktuella ämnen ur ett musikhistoriskt perspektiv.

Videon är textad på svenska.

Towards Extended Composable Spaces | Lund Contemporary 2021

Tonsättaren Fernando Garnero, doktorand i konstnärlig forskning vid Musikhögskolan i Malmö, berättar om sin forskning om utökade och diversifierade ”komponerbara rum” (”composable spaces”), där olika medier, koncept, performativa traditioner, konstformer, utrustning och objekt interagerar med varandra inom kompositionen. Han exemplifierar med musikaliska och audiovisuella utdrag ur sin egen verkproduktion. Videon är på engelska.

ENGLISH: Composer Fernando Garnero, Doctoral Student at the Malmö Academy of Music, talks about his research on Extended and Highly Diversified Composable Spaces, where very different media, concepts, performative traditions, devices and art forms interact with each other within the compositional work. He exemplifies with musical and audiovisual excerpts from his own work production. The video is in English.

Read more about Lund Contemporary here

# Odeum resonerar. Director musices Patrik Andersson resonerar om frågan "Hur kan lyssnaren bli ett med musiken?"

#Odeumresonerar är en ny rubrik där olika personer bakom Odeums kulisser regelbundet belyser aktuella ämnen ur ett musikhistoriskt perspektiv.

Videon är textad på svenska.

The Plastic Extension of Music | Lund Contemporary 2021

Gitarristen, tonsättaren och konstnären Bertrand Chavarria-Aldrete, doktorand vid Musikhögskolan i Malmö, intervjuas av David Riebe, konstnärlig ledare för Lund Contemnporary. Chavaría-Aldrete berättar om sitt arbete där ljud och musikaliska verk utvidgas till parallella ”plastiska” former (”plastic extensions”), såsom skulptur, rörelse, böcker och andra medier. Vi får se exempel på dessa ”plastic extensions” och även höra honom framföra exempel på musiken bakom verken. Intervjun sker på engelska.

ENGLISH: Guitarist, composer and plastic artist Bertrand Chavarria-Aldrete, Doctoral Student at the Malmö Academy of Music, is interviewed by David Riebe, Artistic Director of Lund Contemporary Festival. Chavaría-Aldrete discusses his work where sound and musical compositions are extended into parallel plastic forms, such as sculpture, movement, books and other media. We get to see examples of these "plastic extensions" and hear him perform examples of the music behind the works. The interview is in English.

Read more about the participants on Youtube

Nyskrivet för orgel | Lund Contemporary 2021

För tredje festivalen i rad komponerar tonsättarstudenter från Musikhögskolan i Malmö orgelmusik att framföras i Lunds domkyrka. Domkyrkoorganist Robert Bennesh uruppför denna gång inte mindre än fem rykande färska kompositioner. Videokonserten ingår också i Domkyrkans lördagskonsertserie. Medverkande tonsättare: Hanna Blomberg, Julia Ekström, Solveig Lindberg, Elias von Poschek, Eli Tausen à Lava.

Läs mer om konsertprogrammet på Youtube

Läs mer om Lund Contemporary här

# Odeum resonerar. Director musices Patrik Andersson resonerar om frågan "Kan musik likna något?"

#Odeumresonerar är en ny rubrik där olika personer bakom Odeums kulisser regelbundet belyser aktuella ämnen ur ett musikhistoriskt perspektiv.

Composition, research and new perspectives on the human voice | Lund Contemporary 2021

Tonsättaren Michael Edgerton, professor i konstnärlig forskning vid Musikhögskolan i Malmö, och sångerskan Felicita Brusoni, doktorand vid samma institution, intervjuas av David Riebe, konstnärlig ledare för festivalen Lund Contemporary. Bland annat presenteras spännande utökade rösttekniker genom liveframträdanden, demonstrationer och inspelningar. Brusoni framför också utdrag ur Edgertons ”Anaphora”, en studie i 56 klasser av vokala så kallade multiphonics – tekniker som gör det möjligt för sångaren att producera flera toner samtidigt. Videon ingår i festivalen Lund Contemporary och är på engelska.

ENGLISH: Michael Edgerton, composer and Professor of Artistic Research, and Felicita Brusoni, singer and PhD Student, both at the Malmö Academy of Music, are interviewed by David Riebe, Artistic Director of the Lund Contemporary Festival, about their research and artistic work. Edgerton talks about his compositions, exemplifying with sound recordings, and Brusoni discusses the extra-normal voice and performs excerpts from Edgerton's “Anaphora”, a study into 56 classes of vocal multiphonics. Video in English.

Read more about the participants on Youtube

Julhälsning från Palaestra Vokalensemble och Vinterlund inspelad på Skissernas Museum | 2020-12-21

 

LUCIAMORGON med Palaestra Vokalensemble i Lunds universitetsaula utan publik | 2020-12-13

  

Marie Gisselsson Solén berättar om Beethovens hörselskada | Friday at Odeum | 2020-09-25

Från Friday at Odeum den 25 september 2020: "Musiken, dövheten och det inre örat". Här får vi höra överläkaren Marie Gisselsson Solén förklara Ludwig van Beethovens hörselskada.

Musik som krafter i rörelse | Lunds universitets Framtidsvecka | 2020-10-15

Hör director musices Patrik Andersson diskutera hur musik kan beskrivas som krafter i rörelse. Pianisten Signe Olofsson framför musik av Edvard Grieg. Föreläsningen var en del av Framtidsveckan vid Lunds universitet 2020.

Sven Kristersson läser ur Beethovens Heiligenstadt-testamente | Friday at Odeum | 2020-09-25

Från Friday at Odeum den 25 september 2020: "Musiken, dövheten och det inre örat". Här får vi höra Sven Kristersson, skådespelare och professor i sång vid Musikhögskolan i Malmö, läsa högt ur Ludwig van Beethovens s.k. "Heiligenstadt-testamente", i egen översättning som tillkommit i samarbete med Rikard Johansson och Tobias Lund.
Beethoven skrev Heiligenstadt-testamentet 1802 med anledning av sin tilltagande dövhet men höll dokumenten hemliga under resten av sitt liv.

Odeum på digitala bokmässan i Göteborg 2020

Här kan du höra Lunds universitets moderator Lovisa Brännstedt intervjua Director musices Patrik Andersson om hans musikfilosofiska bok "Musik, mening och värde" i samband med den digitala bokmässan i Göteborg 2020.

Musik, mening och värde – ny bok av Patrik Andersson

Hör Director musices Patrik Andersson presentera sin bok "Musik, mening och värde: filosofiska perspektiv på en värd av eget slag", utgiven av Odeum tillsammans med Gidlunds förlag. Denna bok om musikfilosofi kommer också vara grund för ett längre samtal mellan Patrik Andersson och musikforskaren Tobias Lund i samband med Lunds kulturnatt 2020.

Gruppsykologi och ledarskap i den professionella symfoniorkestern

Paneldebatt om Gruppsykologi och ledarskap i den professionella symfoniorkestern. Förutom musiker från svensk och dansk symfoniorkester ingår även dirigenten professor Giordano Bellincampi (lärare vid DKDM) samt psykologiprofessor Jitka Lindén (Lunds Universitet) i panelen. Moderator är director musices vid Odeum Patrik Andersson (Lunds Universitet). 
Anordnat av Svenska Dirigentföreningen, Dansk Kapelmesterforening och Odeum vid Lunds Universitet.