Gästspel & Minimalism & Ny serie

Porträtt av Philip Glass och Sanne Eeg. Foto.
Philip Glass / Sinne Eeg. Foto: Stephen Freiheit / philippglass.com

Odeum ser fram emot att presentera höstens tema: Minimalism! Dessutom enastående gästspel i Universitetsaulan och en ny serie.

Höstens tema kretsar kring Minimalism, där tonsättare som Philip Glass, Steve Reich, Terry Riley och John Adams står i centrum. Vid hela sju evenemang under hösten kommer den musikaliska minimalismen, med rötter i San Fransisco och New York under 1960-talet, att uppmärksammas, så som vid våra Friday at Odeum event och kör- och orkesterkonserter.

Under hösten utvidgar vi våra konserter i universitetsaulan där gästande ensembler och artister samsas sida vid sida med våra egna studentbaserade ensembler, i en serie med konserter alla förlagda till universitetshusets stora sal. Spännande gästspel vilka inleds med DR Vokalensemblet (22/9), danska radions professionella kör, som firar Josquin des Prez 500 år. Längre fram väntar 30-årsfirande Concerto Copenhagen (7/10) med ett spännande barockprogram liksom Monday Night Big Band och jazzsångerskan Sinne Eeg (28/10).

Under hösten startar vi också upp en ny serie med panelsamtal benämnd Tyska tänkare. En serie som kommer att löpa under några terminer då vi möter lärare och forskare som presentera tyska filosofer och tänkare och deras förhållande till musiken. Först i tur står Arthur Schopenhauer (30/9), om vilken prof. emeritus Svante Nordin samtalar.

Höstens program rymmer mycket annat och publiceras som häfte i mitten av augusti.

Under tiden, läs om hela Odeums evenemangserie här - odeum.lu.se/evenemang