Lunds universitets brassband på Whit friday 2019

brassband vid tegelbyggnad
Lunds universitets brassband under Whit friday 2019

Lunds universitets brassband har nyligen kommit hem från England där de spenderat ett par dagar för att medverka i tävlingen Whit Friday.

Trots regn spelade bandet på fredagsmorgonen den 14 juni i den traditionsenliga "Whit walk" i Denshaw, vilket är en parad genom byn för att fira den kyrkliga högtiden Whit Friday.

Själva tävlingen Whit Friday, äger rum i området Saddleworth där det finns flera små byar som anordnar tävlingar. Varje band åker runt och försöker hinna med så många byar som möjligt. Repertoaren består av en  ingångsmarsch och en tävlingsmarsch som framförs på varje ställe. Lunds universitets brassband hann med 8 byar och bästa placeringen blev en 14:de plats av 63 i byn Scouthead där bandet spelade sent på fredagskvällen. Bandet tog också hem pris för bästa utländska band i samma by.

På lördagen besökte brassbandet Manchester och spelade under kvällen konsert tillsammans med det kanadensiska bandet Weston Silver Band och det isländska bandet Brassband Reykjavíkur. De kanadensiska slagverkarna fick bli ett exotiskt inslag i Lunds universitets brassband eftersom bandets egna slagverkare inte var med på resan. Konserten blev mycket lyckad och alla njöt av uppträdandet.

På söndagen blev det turistande i Liverpool innan avresa hemåt.
Tack till guiderna Matthew och Orla Wrigley och stort tack till organisatören Phil Beckwith som organiserat allt på plats.