Universitetshistoriskt pris till Odeum

I Lokaltidningen Lund går det att läsa 26 oktober 2016

Nyligen tilldelas Odeum och dess director musices Patrik Andersson Lunds universitetshistoriska sällskaps pris på 25 000 kronor.  Årets mottagare får priset med motiveringen ”för den stora betydelse Odeum genom sitt studentburna musicerande har för Lunds universitet, den akademiska miljön och staden Lund. Patrik Andersson har som director musices med sina medarbetare framgångsrikt byggt upp en mångsidig musikverksamhet”.

Sällskapets pris utdelas vartannat år till personer och verksamheter som gjort stora insatser för Lund, dess universitet och historia.

2014 utdelades priset till makarna Carl-Gustaf och Karin Andrén för deras förmåga att på ett intellektuellt sätt stärka bildningen och koppla denna till universitetet och dess uppgift, och 2012 gavs priset till Filosoficirkeln i Lund för dess idérika och oförtröttliga utforskande av världen, samhället, livet och människan.

Tidigare pristagare har varit:

Stig Persson och Per Karsten (2010)

Karin Dahlgren 2007 (2008)

Lennart Engstrand (2006)

Bertil och Kerstin Andersén (2004)

Per Lindström (2002)