Meny

Javascript verkar inte påslaget? - Vissa delar av Lunds universitets webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.
Du är här

Lund Contemporary 2021

För tredje gången bjuder Odeum in till festivalen Lund Contemporary, en biennal för samtida konstmusik som arrangeras i samverkan med en rad lokala, regionala och nationella aktörer. Vi ser fram emot ett varierat program där nyskriven musik, med tyngdpunkten på regionala tonsättare, varvas med bland annat panelsamtal och experimentella upplevelser med interaktiva inslag.

På grund av Coronapandemin har upplägget för festivalen fått ändras. De flesta evenemang kommer att ges senare under 2021. Mer info om exakta tidpunkter kommer. Ett par evenemang kommer att släppas i form av konsertvideor i anslutning till den ursprungliga festivalhelgen 5-7 februari. Några evenemang har tyvärr fått ställas in helt.

Scrolla ner på sidan för att läsa om alla evenemang!

Lund Contemporary har tidigare arrangerats 2017 och 2019 och blev båda gångerna publiksuccéer med ca 1500 besök vardera. Läs mer om dessa upplagor av festivalen under länkarna i menyn.

Årets festival kan genomföras bland annat tack vare generösa bidrag från Crafoordska stiftelsen, Helge Ax:son Johnsons stiftelse och Längmanska kulturfonden.

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

In English:

Lund Contemporary is a festival for contemporary art music that Odeum arranges in collaboration with a number of local and regional ensembles and institutions. Newly written music by mainly regional composers is interspersed with panel discussions and experimental experiences with interactive elements, in a varied program.

Due to the Corona pandemic, the festival has been changed. Most events will take place later in 2021. The exact times will be announced eventually. A couple of events will be released in the form of videos in connection with the original festival weekend 5-7 February. Unfortunately, some events have had to be canceled completely.

Scroll down to see the whole program (mostly in Swedish).

Lund Contemporary has previously been arranged in 2017 and 2019. Read more about these editions of the festival under the links in the menu (in Swedish). 

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

Kontakt:

David Riebe, konstnärlig ledare och producent för Lund Contemporary, david [dot] riebe [at] odeum [dot] lu [dot] se

 

Lund Contemporary LC 2021

PROGRAM


Evenemang som kommer att publiceras i videoformat i början av februari:

 

NYSKRIVET FÖR ORGEL
Orgelkonsert Robert Bennesh

För tredje festivalen i rad komponerar tonsättarstudenter från Musikhögskolan i Malmö orgelmusik att framföras i Lunds domkyrka. Domkyrkoorganist Robert Bennesh kommer denna gång att uruppföra inte mindre än fem rykande färska kompositioner. Videokonserten ingår också i Domkyrkans lördagskonsertserie. Medverkande tonsättare: Hanna Blomberg, Julia Ekström, Solveig Lindberg, Elias von Poschek, Eli Tausen à Lava.

DEN MÄNSKLIGA RÖSTEN I NYA PERSPEKTIV
Den mänskliga rösten i nya perspektiv

Tonsättaren Michael Edgerton, professor i konstnärlig forskning vid Musikhögskolan i Malmö, och sångerskan Felicita Brusoni, doktorand vid samma institution, presenterar spännande utökade rösttekniker genom liveframträdanden, demonstrationer och inspelningar. Bland annat kommer Brusoni diskutera och framföra utdrag ur Edgertons ”Anaphora”, en studie i 56 klasser av vokala så kallade multiphonics – tekniker som gör det möjligt för sångaren att producera flera toner samtidigt. Evenemanget sker på engelska.
ENG: Composer Michael Edgerton, professor of artistic research at the Malmö Academy of Music, and singer Felicita Brusoni, PhD student at the same department, will discuss the extra-normal voice through live performance, demonstrations and recordings. Amongst other things, Brusoni will discuss and perform excerpts from Edgerton's “Anaphora”, a study into 56 classes of vocal multiphonics. The event is in English.

CROSSED PERSPECTIVES AND PLASTIC EXTENSIONS
Crossed perspectives and plastic extensions

Gitarristen och konstnären Bertrand Chavarria-Aldrete presenterar sitt arbete där ljud och musikaliska verk utvidgas till parallella ”plastiska” former (”plastic extensions”), såsom skulptur, rörelse, böcker och andra medier. Tonsättaren Fernando Garnero diskuterar idéer och intensioner som ligger till grund för hans kompositioner. Båda är doktorander vid Musikhögskolan i Malmö. Evenemanget sker på engelska.
ENG: Guitarist and plastic artist Bertrand Chavarria-Aldrete presents his work in which sound and musical compositions are extended into parallel plastic forms, such as movement, sculpture, books and other media. The composer Fernando Garnero will discuss ideas and intentions that underlie his compositions. Both are PhD students at the Malmö Academy of Music. The event is in English.


Evenemang som är framflyttade till senare i år:

 

MORE WITH LESS – DUO DUBOIS
Duo Dubois

Tonsättarkollektivet Hertzbreakerz bjuder tillsammans med italienska Duo Dubois in till en nydanande konsert för saxofon, slagverk och elektronik. Projektet ”More with less” är inspirerat av 1800-talets så kallade ”arie da baule” (ungefär ”koffert-arior”), arior som operastjärnorna hade med sig ”i sin koffert” för att kunna framföra när som helst då det behövdes under föreställningarna. I ”More with less” har syftet varit att tonsättarna i samarbete med musikerna skapar stycken som på liknande sätt är lätta att ”bära med sig”, till exempel vad gäller uppställningen av slagverk och elektronik. Själva kompositionerna relaterar också, på olika sätt, till den klassiska operarepertoaren.

ARS NOVA ENSEMBLE
Ars Nova Ensemble

Föreningen Ars Nova grundades ursprungligen 1961 för att främja samtida musik och har sedan dess i perioder och med olika konstellationer musiker spelat en viktig roll i det självständiga musiklivet i södra Sverige och särskilt i Malmö. Ensemblen fick sitt nuvarande format under 2017-2018 och består idag av flöjt, klarinett, violin, cello, piano och elektronik, och räds inte att integrera annorlunda objekt i instrumentariet. Kvällens konsert har sin tyngdpunkt i dagens progressiva och experimentella konstmusik. Det bjuds på allt från rena instrumentalverk till radikal musik för bubbelplast (!) och elektronik.

STOCKHOLMS SAXOFONKVARTETT
Stockholms saxofonkvartett

Stockholms Saxofonkvartett är en av Europas främsta ensembler för ny musik. Kvartetten bildades 1969 och har sedan dess skiftat medlemmar genom åren. Totalt har ensemblen fått sig tillskrivet mer än 700 verk av svenska och utländska tonsättare. Under Lund Contemporary kommer vi få höra musik både från Sverige och andra hörn av världen. Från Skåne kommer bland annat två uruppföranden av tonsättarstudenterna Johan Hugosson och Fritiof Palm från Musikhögskolan i Malmö.

NY MUSIK FÖR GAMLA INSTRUMENT
Ensemble Mare Balticum (Ny musik för gamla instrument)

Ensemble Mare Balticum sätter sina instrument från medeltiden och renässansen i nytt ljus genom framföranden av flera nyskrivna kompositioner, bland annat av kompositionsstudenter från Musikhögskolan i Malmö. Ny musik för gamla instrument i en historisk miljö. Konserten arrangeras i samarbete med Musik i Syd. Medverkande tonsättare: Hanna Blomberg, Julia Ekström, Veronika Krøll Voetmann, Solveig Lindberg, Elias von Poschek, Eli Tausen à Lava.

CONTEMPORARY CHOIR
Contemporary Choir

Sex körer sjunger sex nya sånger! För tredje gången har Körcentrum Syd samlat ett antal körer från i huvudsak södra Sverige för att under Lund Contemporary framföra rykande färska kompositioner. Sex uruppföranden utlovas, som alla är beställda med hjälp av särskilt stöd från Körcentrum Syd. I 2021 års upplaga medverkar Lunds vokalensemble, Petri sångare, Adolf Fredriks flickkör, Hjo folkhögskolas vokalensemble, Blausjyng och Lars Erik Larssongymnasiets spetskör.

STUND – EN KLINGANDE MÖTESPLATS
STUND

Musikern, pedagogen och kreativitetsaktivisten Herman Müntzing har utvecklat konceptet STUND, ett utforskande forum för intuitivt ljud- och musikskapande, kommunikation, laboration och kreativitet. STUND är en klingande händelse som alla som vill kan delta i oavsett tidigare erfarenhet, en händelse vi som är på plats skapar tillsammans. Inga speciella förkunskaper krävs. Odeum kommer vara öppet under 90 minuter då deltagare tillåts komma och gå – du kan delta en liten stund eller under hela evenemanget – och det går självklart bra att bara komma och lyssna. Det kommer finnas instrument och andra ljudalstrande föremål på plats, tillgängliga för alla som vill vara med, och det går också bra att ta med sig egna instrument eller andra föremål att spela på.

STUND – ETT SAMTAL
Efter en kort paus sätter vi oss ner för ett panelsamtal om den händelse, STUND, vi just deltagit i. Med i panelen sitter bland annat STUND:s skapare Herman Müntzing, musiker, pedagog och kreativitetsaktivist med en dragning åt improvisation, slump, genrelöshet och misstag, samt Patrik Andersson, director musices vid Lunds universitet och författare till boken "Musik, mening och värde: filosofiska perspektiv på en värld av eget slag".

THE TRANSFORMED PERFORMANCE
Francisca Skoogh

Francisca Skoogh, en av Sveriges främsta konsertpianister med både nationella och internationella priser på sitt CV, framför musik av Malmötonsättarna Kent Olofsson och Staffan Storm. Konserten är en del av Franciscas disputation vid Musikhögskolan i Malmö. Med sin doktorsavhandling ”The Transformed Performance” vill hon hitta ett nytt förhållningssätt till sitt musicerande, med mer utrymme för lek och utveckling – en kontrast till bilden av ”den geniala musikern” med kontroll och överlägset virtuost spel, som drivs av den klassiska musikkulturen. De nyskrivna verk som framförs har tillkommit som en del i detta arbete.

 

Kontakt:

David Riebe, konstnärlig ledare och producent för Lund Contemporary, david [dot] riebe [at] odeum [dot] lu [dot] se

 

Sidansvarig:

Odeum

Lunds universitet

Box 117, 221 00 Lund

Telefon: 046-222 72 74

info [at] odeum [dot] lu [dot] se