Meny

Javascript verkar inte påslaget? - Vissa delar av Lunds universitets webbplats fungerar inte optimalt utan javascript, kontrollera din webbläsares inställningar.
Du är här

Lund Contemporary 2021

För tredje gången bjuder Odeum in till festivalen Lund Contemporary, en biennal för samtida konstmusik som arrangeras i samverkan med en rad lokala, regionala och nationella aktörer. Vi ser fram emot ett varierat program där nyskriven musik, med tyngdpunkten på regionala tonsättare, varvas med bland annat panelsamtal och experimentella upplevelser med interaktiva inslag.

Lund Contemporary 2021 äger rum 4-7 februari! Välkommen!

Scrolla ner på sidan för att se hela programmet!

Lund Contemporary har tidigare arrangerats 2017 och 2019 och blev båda gångerna publiksuccéer med ca 1500 besök vardera. Läs mer om dessa upplagor av festivalen under länkarna i menyn.

Årets festival kan genomföras bland annat tack vare generösa bidrag från Helge Ax:son Johnsons stiftelse och Längmanska kulturfonden.

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

In English

Lund Contemporary is a festival for contemporary art music that Odeum arranges in collaboration with a number of local and regional actors. Newly written music by mainly regional composers is interspersed with panel discussions and experimental experiences with interactive elements, in a varied program.

Lund Contemporary 2021 will take place on February 4-7. Welcome!

Scroll down to see the whole program (mostly in Swedish).

Lund Contemporary has previously been arranged in 2017 and 2019. Read more about these editions of the festival under the links in the menu (in Swedish). 

 

Lund Contemporary LC 2021

PROGRAM


TORSDAG 4/2

 

12.00 | Skissernas museum
THE TRANSFORMED PERFORMANCE

Francisca Skoogh, en av Sveriges främsta konsertpianister med både nationella och internationella priser på sitt CV, framför musik av Malmötonsättarna Kent Olofsson och Staffan Storm. Konserten är en del av Franciscas disputation vid Musikhögskolan i Malmö. Med sin doktorsavhandling ”The Transformed Performance” vill hon hitta ett nytt förhållningssätt till sitt musicerande, med mer utrymme för lek och utveckling – en kontrast till bilden av ”den geniala musikern” med kontroll och överlägset virtuost spel, som drivs av den klassiska musikkulturen. De nyskrivna verk som framförs har tillkommit som en del i detta arbete.
Själva disputationsutfrågningen äger sedan rum kl. 13.30 via zoom och kommer visas på storbildsskärm i konsertsalen.

19.00 | Universitetshusets aula
ODEUM  CONTEMPORARY

Medlemmar ur Odeums egna ensembler, Akademiska kapellet och Lunds akademiska kör, fyller Universitetsaulan med nyskriven musik och moderna klassiker. OBS – p.g.a. rådande pandemi jobbar vi för närvarande med olika upplägg av denna konsert. Mer info kommer.


FREDAG 5/2

 

12.00 | Kapellsalen, Palaestra et Odeum
MORE WITH LESS – DUO DUBOIS

Tonsättarkollektivet Hertzbreakerz bjuder tillsammans med italienska Duo Dubois in till en nydanande konsert för saxofon, slagverk och elektronik. Projektet ”More with less” är inspirerat av 1800-talets så kallade ”arie da baule” (ungefär ”koffert-arior”), arior som operastjärnorna hade med sig ”i sin koffert” för att kunna framföra när som helst då det behövdes under föreställningarna. I ”More with less” har syftet varit att tonsättarna i samarbete med musikerna skapar stycken som på liknande sätt är lätta att ”bära med sig”, till exempel vad gäller uppställningen av slagverk och elektronik. Själva kompositionerna relaterar också, på olika sätt, till den klassiska operarepertoaren.

18.00 | Kapellsalen, Palaestra et Odeum
ARS NOVA ENSEMBLE

Föreningen Ars Nova grundades ursprungligen 1961 för att främja samtida musik och har sedan dess i perioder och med olika konstellationer musiker spelat en viktig roll i det självständiga musiklivet i södra Sverige och särskilt i Malmö. Ensemblen fick sitt nuvarande format under 2017-2018 och består idag av flöjt, klarinett, violin, cello, piano och elektronik, och räds inte att integrera annorlunda objekt i instrumentariet. Kvällens konsert har sin tyngdpunkt i dagens progressiva och experimentella konstmusik. Det bjuds på allt från rena instrumentalverk till radikal musik för bubbelplast (!) och elektronik.

20.00 | Domkyrkan
STOCKHOLMS SAXOFONKVARTETT

Stockholms Saxofonkvartett är en av Europas främsta ensembler för ny musik. Kvartetten bildades 1969 och har sedan dess skiftat medlemmar genom åren. Totalt har ensemblen fått sig tillskrivet mer än 700 verk av svenska och utländska tonsättare. Under Lund Contemporary kommer vi få höra musik både från Sverige och andra hörn av världen. Från Skåne kommer bland annat två uruppföranden av tonsättarstudenter från Musikhögskolan i Malmö.


LÖRDAG 6/2

 

10.00 | Domkyrkan
NYSKRIVET FÖR ORGEL
För tredje festivalen i rad komponerar tonsättarstudenter från Musikhögskolan i Malmö orgelmusik att framföras i Lunds domkyrka på lördagsförmiddagen. Domkyrkoorganist Robert Bennesh kommer denna gång att uruppföra inte mindre än fem rykande färska kompositioner. Konserten ingår i Domkyrkans lördagskonsertserie..

12.00 | Kapellsalen, Palaestra et Odeum
DEN MÄNSKLIGA RÖSTEN I NYA PERSPEKTIV
Tonsättaren Michael Edgerton, professor i konstnärlig forskning vid Musikhögskolan i Malmö, och sångerskan Felicita Brusoni, doktorand vid samma institution, presenterar spännande utökade rösttekniker genom liveframträdanden, demonstrationer och inspelningar. Bland annat kommer Brusoni diskutera och framföra utdrag ur Edgertons ”Anaphora”, en studie i 56 klasser av vokala så kallade ”multiphonics” – tekniker som gör det möjligt för sångaren att producera flera toner samtidigt. Evenemanget sker på engelska.
ENG: Composer Michael Edgerton, professor of artistic research at the Malmö Academy of Music, and singer Felicita Brusoni, PhD student at the same department, will discuss the extra-normal voice through live performance, demonstrations and recordings. Amongst other things, Brusoni will discuss and perform excerpts from Edgerton's “Anaphora”, a study into 56 classes of vocal multiphonics. The event is in English.

14.00 | Skissernas museum
SHARE MUSIC PRESENTERAR ELEFANTÖRA

Den 6 februari kommer ShareMusics ensemble Elefantöra tillbaka till Lund Contemporary.  I Birgit Rausings sal på Skissernas Museum bjuder de på musik skapad i skuggan av covid-19. Vi vill bjuda in dig till en stark och unik ljudvärld! Programmet innehåller både musik som du kanske hört tidigare och nytt material. Bland annat kommer du att få uppleva uruppförandet av ett verk som samskapats tillsammans med Hugo Boothby.
ShareMusic & Performing Arts är ett nationellt kunskapscenter för konstnärlig utveckling och inkludering som samverkar med konstnärliga institutioner, utbildare och konstnärer, med visionen att alla människor ska ha möjlighet att uttrycka sig konstnärligt i en värld där olikheter ses som värdefulla.

16.00 | Historiska museet
NY MUSIK FÖR GAMLA INSTRUMENT

Ensemble Mare Balticum sätter sina instrument från medeltiden och renässansen i nytt ljus genom framföranden av flera nyskrivna kompositioner, bland annat av kompositionsstudenter från Musikhögskolan i Malmö. Ny musik för gamla instrument i en historisk miljö. Konserten arrangeras i samarbete med Musik i Syd.

18.00 | Allhelgonakyrkan
9-9

Nio körer sjunger nio nya sånger! För tredje gången har Körcentrum Syd samlat ett stort antal körer från i huvudsak södra Sverige för att under Lund Contemporary framföra rykande färska kompositioner. Sex uruppföranden utlovas bland de nio verken som alla är beställda med hjälp av särskilt stöd från Körcentrum Syd. I 2021 års upplaga medverkar Lunds vokalensemble, Petri sångare, Adolf Fredriks flickkör, Lunds akademiska kör, Mixtus Cantus, Damkören vid Musikhögskolan i Malmö, Hjo folkhögskolas vokalensemble, Blausjyng och Lars Erik Larssongymnasiets spetskör.
OBS – med anledning av coronapandemin och det stora antalet deltagare i denna konsert jobbar vi även med alternativa digitala lösningar.


SÖNDAG 7/2

 

12.15 | Skissernas museum
CROSSED PERSPECTIVES AND PLASTIC EXTENSIONS
Gitarristen och konstnären Bertrand Chavarria-Aldrete presenterar sitt arbete där ljud och musikaliska verk utvidgas till parallella ”plastiska” former (”plastic extensions”), såsom skulptur, rörelse, böcker och andra medier. Tonsättaren Fernando Garnero diskuterar idéer och intensioner som ligger till grund för hans kompositioner. Båda är doktorander vid Musikhögskolan i Malmö. I anslutning till evenemanget visas en installation av Chavarria-Aldrete baserad på hans forskning. Evenemanget sker på engelska.
ENG: Guitarist and plastic artist Bertrand Chavarria-Aldrete presents his work in which sound and musical compositions are extended into parallel plastic forms, such as movement, sculpture, books and other media. The composer Fernando Garnero will discuss ideas and intentions that underlie his compositions. Both are PhD students at the Malmö Academy of Music. In connection with the event, an installation by Chavarria-Aldrete, based on his research, will be shown. The event is in English.

14.00 | Kapellsalen, Palaestra et Odeum
STUND – EN KLINGANDE MÖTESPLATS

Musikern, pedagogen och kreativitetsaktivisten Herman Müntzing har utvecklat konceptet STUND, ett utforskande forum för intuitivt ljud- och musikskapande, kommunikation, laboration och kreativitet. STUND är en klingande händelse som alla som vill kan delta i oavsett tidigare erfarenhet, en händelse vi som är på plats skapar tillsammans. Inga speciella förkunskaper krävs. Odeum kommer vara öppet under 90 minuter då deltagare tillåts komma och gå – du kan delta en liten stund eller under hela evenemanget – och det går självklart bra att bara komma och lyssna. Det kommer finnas instrument och andra ljudalstrande föremål på plats, tillgängliga för alla som vill vara med, och det går också bra att ta med sig egna instrument eller andra föremål att spela på.

16.00 | Kapellsalen, Palaestra et Odeum
STUND – ETT SAMTAL

Efter en kort paus sätter vi oss ner för ett panelsamtal om den händelse, STUND, vi just deltagit i. Med i panelen sitter bland annat STUND:s skapare Herman Müntzing, musiker, pedagog och kreativitetsaktivist med en dragning åt improvisation, slump, genrelöshet och misstag, samt Patrik Andersson, director musices vid Lunds universitet och författare till boken "Musik, mening och värde: filosofiska perspektiv på en värld av eget slag".

 

 

Kontakt:

David Riebe, konstnärlig ledare och producent för Lund Contemporary, david [dot] riebe [at] odeum [dot] lu [dot] se

 

Sidansvarig:

Odeum

Lunds universitet

Box 117, 221 00 Lund

Telefon: 046-222 72 74

info [at] odeum [dot] lu [dot] se