Höstterminens tema: ANDLIGHET

Illustration kopplad med porträttbild på Edith Södergran. Foto.
Edith Södergran. Foto: Wikimedia & Illustration

Ser fram emot höstens program fyllt med konserter och samtal om musik!

Temat för höstens evenemang är Andlighet. Ett brett tema där Odeum, liksom universitetets museer och botaniska trädgård, samverkar med Domkyrkan med anledning av dess 900-årsjubileum. En av de svenska tonsättare som skrivit musik med tydliga kopplingar till andlighet är Tommie Haglund som vi möter vid höstens första Thursday Talk, Sådan är den himmelska sången (28/9), tillsammans med bland andra idéhistorikern David Dunér. Ett spännande möte med idéhistoriska och andliga förtecken!

Med andlighet som ingång blir det också konsert med Akademiska kapellet, universitetets egen symfoniorkester, och Domkyrkans körer då den tidigare domkyrkoorganisten och director musices Wilhelm Gnosspelius Davids 98 Psalm framförs (11/11). Domkyrkoorganist Robert Bennesh och director musices Patrik Andersson möter vi även tillsammans med musikforskarna Tobias Lund och Jonas Lundblad i ett samtal om musikens andliga dimensioner under rubriken Musik som andens och handens språk (16/11).

Förutom evenemang som kretsar kring andlighet bjuder Odeum även på storslagen jubileumskonsert i mitten av november när Lunds akademiska kör firar 75 år (18/11) som blandad kör samt ett tonsättarporträtt av Rolf Martinsson, en av Sveriges mest spelade tonsättare (3/10). Under hösten gästas Odeum också av Ensemble Mare Balticum, Musik i Syds professionella ensemble för tidig musik, som under programtiteln Harlem Fantasy framför musik av en nutida tonsättare och pianist, Johan Hugosson (21/9). Missa inte heller Odeums lunchkonserter i Kapellsalen, Kvartöver, med studenter från Musikhögskolan i Malmö (13/10 och 10/11).

Hösten avslutas såklart med Odeums traditionella julkonserter med Lunds akademiska kör och Akademiska kapellet (9/12, 12/12 och 13/12) för att skapa stämning inför den stundande julhögtiden samt Palaestra vokalensembles konsert med kantat 4–6 ur ett av julens oundgängliga andliga verk, Johann Sebastian Bachs Juloratorium (21/12).

Se hela Odeums evenemangsserie här.

Höstens program som häfte publiceras i mitten av augusti 2023. Håll utkik på Odeums hemsida under hösten för uppdaterad information.