Kom och lyssna på Gloria! och Lunds akademiska körs 75-årsjubileumskonsert

Porträtt på Gnosspelius och körkonsert i aulan. Foto.
Foto credits: Wilhelm Gnosspelius (1809-1887). Foto: Wikimedia / Lunds akademiska kör. Foto: Kennet Ruona

Universitetets musikcentrum Odeum bjuder in till två stora höstkonserter under november: Gloria! spelas den 11 november och Lunds akademiska körs 75-årsjubileumskonsert den 18 november.

Den 11 november, under Odeums tema andlighet, möts musiker och sångare från den akademiska och kyrkliga sfären återigen i en konsert där Akademiska kapellet och Vokalensemblen VOS tillsammans framför tidigare domkyrkoorganisten och director musices Wilhelm Gnosspelius ”Davids 98 Psalm”.

Ett framförande drygt 160 år efter musiken först klingade i domkyrkorummet! Välkomna till en unik konsert i den lundensiska musikhistorien då även musik av Franz Liszt och Francis Poulenc framförs.

Den 18 november, firas med pompa och ståt Lunds akademiska körs 75-årsjubileum med en blandad kör och är särskilt glada över att välkomna den tidigare körmedlemmen och numera firade operastjärnan Emma Sventelius som gästsolist. Tillsammans med Lunds akademiska kör kommer hon att framföra några av körens favoritlåtar av bland annat tonsättarna Sven-Eric Johansson, Ēriks Ešenvalds, Franz Schubert, Felix Mendelssohn, Benjamin Britten och Edward Elgar.

Det blir en jubileumskonsert med hyllning till musiken själv!

Gloria!

Lördag, 11 november, klockan 18.00, Lunds domkyrka, fri entré
Gloria!  | Odeum (lu.se)

Lunds akademiska kör 75 år

Lördag, 18 november, klockan 17.00, Universitetshusets aula, biljettköp

Lunds akademiska kör 75 år  | Odeum

Se hela Odeums evenemangsserie med bl.a. LUNDS UNIVERSITETS JULKONSERT (9/12) och LUNDS AKADEMISKA KÖRS LUCIAKONSERT (12/12 & 13/12).