Odeums konsertverksamhet i Science Village Hall finansieras av Sparbanksstiftelsen Finn

Byggnadsprojekt. Illustration.
The Loop, Skanska / White Arkitekter

Odeum har beviljats 800 000 kronor av Sparbanksstiftelsen Finn under två terminer för att bygga ut sin verksamhet i Science Village Hall med start 2025.

Våren 2025 kommer en ny konsertlokal, Science Village Hall, stå klar på Brunnshög. Huset kommer att kunna rymma såväl konferenser som konserter och andra evenemang.

– Donationen kommer att användas till att täcka de merkostnader det för med sig att ge konserter i en helt nybyggd konsertlokal. Förutom det kommer även medlen att ligga till grund för intressanta gästspel av regionala och nationella ensembler, säger Patrik Andersson, föreståndare för Odeum.

Odeum är universitetets egen konsert- och evenemangsorganisation placerad centralt vid Universitetsplatsen i huset Palaestra et Odeum. Det är en mötesplats för hundratals studenter, lärare och forskare och Odeums trogna publik.

– Universitetshuset kommer att renoveras under en fyraårsperiod och Odeum behöver förlägga sina större konserter i andra lokaler, säger Patrik Andersson.

Odeum är angelägna om att universitetet ska ha en stark konstnärlig närvaro i det nybyggda konserthuset på Brunnshög tillsammans med andra aktörer, så som Musik i Syd, och därigenom stärka universitetets kulturprofil.