Tema: Naturskildringar & Gästspel

Bildkollage med två musiker och torr jordyta. Foto.
Jan Lundgren och Nils Landgren Foto: Steven Haberland / Jordyta: Unsplash

Odeum ser fram emot vårens evenemangsserie fylld av konserter, gästspel och samtal om musik!

Temat för våren är Naturskildringar där vi inte minst vill lyfta fram de pågående klimatförändringarna och vad dessa för med sig för skapande musiker och tonsättare. Några av de svenska tonsättare som skrivit musik med kopplingar till förändringar i vårt klimat är prof. Karin Rehnqvist och Benjamin Staern. Vi träffar dem båda tillsammans med prof. Sverker Sörlin vid vårens sista Thursday Talks (tidigare benämnt Friday at Odeum) med programtiteln Att komponera antropocen. Ett spännande möte med idéhistoriska och kreativa förtecken!

Med naturskildringar som ingång blir det också konsert med Vivaldis Le Quattro Stagioni och en elektroakustisk konsert i Universitetsaulan, Listening to nature, där ljudstudier tar med oss på en imaginär resa ut i naturen. En särskilt spännande konsert är Messiaen och fåglarna – Catalogue d’oiseaux, där lyssnaren har möjlighet att lyssna till Olivier Messiaens sällan framföra ”fågelkatalog” med pianomusik. Missa inte!

Förutom evenemang som kretsar kring natur och klimat bjuder Odeum även på flera gästspel i Universitetsaulan, inkluderande ensemblerna Sada Trio och Mazguf Ensemble som i början av februari bjuder på musik från mellanöstern samt Trio Azul/Grand Tango som i april framför tangomusik från Argentina. Odeum gästas även av Jan Lundgren och Nils Landgren som under programtiteln Kristallen bjuder på ett rikt program med musik för piano och trombon. En rik blandning av gästspel med musik från mellanöstern, tango och jazz på absoluta toppnivån!

Till detta kommer Lunds akademiska körs vårkonsert Cloudburst, Skyfall med ett varierat, både romantiskt och dramatiskt program, samt pianisten Markus Kvint som i början av året framför musik med naturskildrande ingångar. Missa heller inte konserten Lyssna på våra hav med ensemblen HAV samt våra lunchkonserter, Kvartöver, i Kapellsalen.

Håll utkik på Odeums hemsida under våren för uppdaterad information. Vårens program publiceras som häfte i mitten av januari 2022.

Under tiden, klicka här för att bläddra i PDF:en.